Gezond toiletgedrag

Gezond toiletgedrag

Een plasje kan soms best even uitgesteld worden. Als u het drinken van ongeveer 1½ tot 2 liter mooi verdeelt over de dag zult u ongeveer 6 tot 8 keer per etmaal plassen. In een gezonde volwassen blaas past normaal gesproken 300 tot 500 cc. Eén en ander hangt af van wat de blaas is gewend.

Wat is gezond toiletgedrag?

Neem altijd de tijd om naar het toilet te gaan. Hoe rustiger, hoe effectiever! Hoe beter uw blaas of darm geleegd is, hoe langer het duurt voordat u weer naar het toilet moet.

Hieronder vindt u tips voor gezond toiletgedrag met betrekking tot het plassen:

  • Ga goed rechtop op het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen liggen op de bovenbenen
  • Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit
  • Pers niet mee maar laat de blaas zelf het werk doen. Meepersen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken
  • Wanneer er geen urine meer komt, kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uitgeplast worden
  • Rond het geheel af door de bekkenbodemspieren even goed aan te spannen, dan te ontspannen en daarna pas op te staan
  • Wanneer u wel drang hebt maar de urine moeilijk of niet wil komen, kunt u ook proberen te kantelen. Beter is om een aantal keren uw bekkenbodemspieren rustig aan te spannen en weer los te laten. Zo komt de plasreflex meestal goed op gang
  • Ga nooit “stippeltjes of streepjes plassen”. Dit is geen goede oefening en kan leiden tot het achterblijven van urine en daardoor tot urineweginfecties

Hieronder vindt u tips voor gezond toiletgedrag met betrekking tot het ontlasten:

  • Voldoende drinken (1½ tot 2 liter) en een vezelrijke voeding houden de ontlasting zacht genoeg om deze zonder veel moeite kwijt te raken
  • Wanneer u drang tot ontlasting voelt, gaat u direct naar het toilet
  • Ga rechtop op het toilet zitten, de voeten op de grond, de rug iets bol, de kleding goed naar beneden
  • Pers rustig terwijl u uit ademt en de buik bol maakt
  • Richt de druk naar de anus
  • Wanneer de ontlasting niet komt, ademt u een aantal keren rustig in en uit. De buik beweegt hierbij goed mee (buikademhaling)
  • Als de ontlasting nog niet komt, kantelt u 10 keer het bekken achterover en ademt u hierbij rustig uit. Maak eventueel gebruik van een voetenbankje
  • Komt de ontlasting niet terwijl u toch behoorlijke drang hebt, ga dan ca. 10 minuten intensief bewegen. Ga hierna weer naar het toilet en probeer opnieuw op de juiste manier ontlasting te krijgen

Onze bekkenfysiotherapeut

Yvonne Minderhoud is als bekkenfysiotherapeut en ZwangerFit docente verbonden aan Fysiotherapie Gezondheidscentrum Kersenboogerd in Hoorn. Ze geeft ook ontspanningstraining. Yvonne is onder andere gespecialiseerd in gezond toiletgedrag.

Wat kan onze bekkenfysiotherapeut voor u betekenen?

Door de bekkenbodemspieren en de spieren die daarmee samenwerken bewust te leren gebruiken en door uw houding en beweging op de juiste manier aan te leren, kunnen veel klachten worden voorkomen. Onze bekkenfysiotherapeut adviseert, geeft voorlichting over en behandeling bij gezond toiletgedrag.

Extra informatie en -brochures

De zorgverzekeraar vergoedt over het algemeen de bekkenfysiotherapeutische behandelingen als u voor fysiotherapie bent verzekerd met een aanvullende verzekering. De behandeling van urineverlies wordt vergoed uit de basisverzekering, bij sommige zorgverzekeraars is daarvoor een verwijzing van een arts of specialist naar de bekkenfysiotherapeut nodig. Raadpleeg hiervoor uw polisvoorwaarden. Vergoedingen uit de basisverzekering maken aanspraak op uw eigen risico. Kijk voor meer informatie op de pagina vergoedingen en reguliere tarieven.

Op de pagina praktijk-en patiëntenbrochures vindt u informatie over de zorg die wij u kunnen bieden op het gebied van bekkenbodem problematiek. Meer informatie en patiëntenbrochures met betrekking tot bekkenbodemproblemen en bekkenfysiotherapie kunt u vinden op de website van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek ((NVFB).

Op onze website maken wij gebruik van cookies. Dit, om de diverse functionaliteiten van de website mogelijk te maken en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. We doen dit om te bepalen hoe we onze website nog beter en klantvriendelijker voor u kunnen maken. Door op "accepteer" te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze Privacyverklaring.